Gotlands Sinfonietta 26/11

Evenemang:
Gotlands Sinfonietta 26/11
Datum:
söndag 26 november, 2017

Haydn Symfoni nr 49 ”La Passione”
Vivaldi Konsert för blockflöjt C-dur, RV 443.
Somei Satoh (f. 1945) Music of the Winds
Markus Zahnhausen (f.1965) Toccata – Schlaflied für einen Kolibri

Gotlands Sinfonietta
Marie Sandell, dirigent
Kristine West, blockföjt

Utdelning av Musikaliska sällskapets premier till välförtjänta elever vid Gotlands Kulturskola.

När Joseph Haydn var omkring 30 år blev han rekommenderad till en anställning hos furst Esterházy i Ungern. Fursten höll sig med eget operahus, en orkester på nästan 25 man och en sångarensemble. Här stannade Haydn i 29 år och producerade en mängd musik, varav omkring 40 symfonier (av 104 totalt!). Trots att Haydn hade sina plikter att sköta, han skulle skriva musik till olika tillfällen vid hovet, konserter och fester, fanns det en stor frihet för honom att komponera och pröva sin egen musik.

Symfoni nr 49 skrevs redan 1768, vilket var okänt i början av seklet när man skulle numrera Haydns alla symfonier. Tidigare trodde man att den var skriven 1772 och den fick därför nio enheter för högt nummer. Detta upptäckte man till slut när man av en händelse hittade originalpartituret på Kungliga Musikaliska akademiens bibliotek i Stockholm. En elev till Haydn hade fått partituret i gåva och gav det vid ett stockholmsbesök vidare till akademiens sekreterare, som i sin tur skänkte det till bilioteket.

Symfoni nr 49 är utan tvivel en vattendelare i Haydn produktion. Sina första år hos Esterházy hade han ägnat att utveckla sin symfoniska teknik, vilket kom till uttryck i bl a just detta verk. Här kombinerar Haydn en äldre form, kykosonatans mönster, med ett för sin tid modernt och känslosamt innehåll. Formen (först ett långsamt Adagio som bytt plats med ett Allegro) och styckets smeknamn ”La Passione” (som inte kommer från Haydn själv), antyder att stycket var avsett för ett kyrkligt framförande, kanske på långfredagen då all profan musik var förbjuden.

Men på grund av symfonins starka uttryck av känslor har verket länge hänförts till Haydns ”Sturm und Drang-period”.

Denna ”Sturm und Drang-rörelse” kan man se som en tidig föraning av romantiken, som skulle komma att dominera den europeiska kulturen det följande århundradet. Men de teaterstycken som skrevs i samma anda nådde inte fram till furst Esterházys slott förrän tio år efter det att Haydn hade skrivit sina känsloladdade verk. Detta visar att Haydn, trots sin ”isolering” hos furst Esterházy, ändå på ett nästan omedvetet sätt lyckades följa med, ja till och med ligga något före sin tid.

Haydn bibelhåller grundtonarten f-moll i hela symfonin utom i menuettens triodel, som går i F-dur. Första satsens mörka och dystra anslag skapar en oro och framhäver en känsla av undran och klagan. I andra satsen fortsätter karaktären av oro. Efter den bistra menuetten kommer så finalen och avslutar ett av Haydns mörkaste och allvarligaste verk. En symfoni som utstrålar en känsla av personlig sorg och beklagan.

Text: Bengt Arwén

Joseph Haydn

Född: 31 mars 1732 i byn Rohrau, södra Österrike.

Död: 31 maj 1809, Wien, Österrike.

Utbildning: Sängerknabe i Stefanskyrkan i Wien med tillhörande musikundervisning, i övrigt autodidakt.

Verk: Över hundra symfonier, närmare sjuttio stråkkvartetter samt en mängd annan kammarmusik och klaversonater, tretton operor, oratorierna Skapelsen och Årstiderna, dryga tiotalet bevarade mässor.

Om skapande med förhinder: På ålderns höst, märkt av sjukdom, beklagade Haydn att han inte längre kunde låta sina musikaliska idéer få något utlopp: ”De jagar mig, jag kommer inte undan, de står som murar framför mig. Är det ett allegro som jagar mig ökar min puls, jag kan inte sova. Är det ett adagio, blir pulsen långsam. Jag är helt enkelt bara ett levande klaverinstrument.”

Biljetter

Kommande evenemang

Piano- och violinafton
6 sep 2020

Dellentrion
11 okt 2020

Schuberts sista verk
1 nov 2020

Gotlands sinfonietta framför Schubert ofullbordade
22 nov 2020




Tidigare evenemang

Musikspelet är tillbaka
15 mar 2020

Henning von Schulman, sång och Oliver Imig, piano
8 feb 2020

Krister Dahlström, gitarr
12 jan 2020

Höstklanger
17 nov 2019

Historien om en soldat
29 sep 2019

Mats Zetterqvist
8 sep 2019

Violin recital 8 september
8 sep 2019

Paris Sekelskiftets musikaliska huvudstad 2/9
2 sep 2019

Mårten Landström, piano recital 19/5
19 maj 2019

Gotlands Sinfonietta 28/4
28 apr 2019

Roland Pöntinen 9/12
9 dec 2018

Gotlands sinfonietta 25/11
25 nov 2018

Musikspelet 21/10
21 okt 2018

Gotlands kammarsolister med Bernt Lysell 7/10
7 okt 2018

Mats Bergström, gitarr recital 10/3
3 okt 2018

Mikaeli Kammarkör 16/6
16 jun 2018

Musikspelet 1/5
1 maj 2018

Musikspelet 7/4
7 apr 2018

Anna Christensson pianorecital 28/1
28 jan 2018

Campus Gotlands kammarkör 27/1
27 jan 2018

Gotlands Sinfonietta 26/11
26 nov 2017

Schneider/Hyldig 15/10 2017
15 okt 2017

Gotlands Kammarsolister 3/9 2017
3 sep 2017

Gotlands Sinfonietta 20/5
20 maj 2017

Kammarmusik Bach 8/4
8 apr 2017

Gutasagan 16-17 Februari
16 feb 2017

9/10 Elisabeth Zeuthen Schneider & Kristoffer Hyldig
9 okt 2016

Ljudvågor 18-21 maj 2016
18 maj 2016

Gotland Sinfoniettas vårkonsert, 1 maj
1 maj 2016

Inte bara tango! Gisela Herb -piano och Maria Wernberg- violin 3 april
3 apr 2016

Pianoromantikens mästare, 28 februari
28 feb 2016

Musikaliska Sällskapets jubileumskonsert den 15 november
15 nov 2015

Föreläsning om Elfrida Andrée den 18 oktober
18 okt 2015

Syd möter Nord- Axelsson/Nilsson Duo 10 oktober
10 okt 2015

Visby vokalensemble 20 september
20 sep 2015

Die Winterreise Henning von Schulmann 26 oktober
26 okt 2014

Dellenkvartetten 21 september
21 sep 2014

Gotlands Sinfonietta Familjekonsert den 19 april
19 apr 2014

Dan Laurin och Gotlands Blåsarkvintett 15:e mars
15 mar 2014

Barytontrio 2 mars
2 mar 2014

Fogel/Elkjär 22 februari
22 feb 2014

Ortwin Stürmer 26 januari
26 jan 2014

Duo Tempra 25 januari
25 jan 2014



Musikarkivet 2013-2017