Musik i Visby på Gotland

Försommarmusik

Evenemang:
Försommarmusik
Datum:
onsdag 23 juni, 2021
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka
Biljetter:
Köp biljett här ›

Två svenska musiker i framkant, Emma Johansson och Victoria Stjerna framför musik för piano och violin av kvinnliga tonsättare från senromantik till nyaste nytt. En garanterat spännande försommarkonsert.

Emma Johansson är prisvinnare i flera nationella tävlingar, bl.a. Steinwayfestivalen, och har erhållit prestigefulla stipendier och utmärkelser från bland annat Kungliga Musikaliska Akademien, Frimurarorden, Anders Sandrews Stiftelse, Kungliga Musikhögskolan och var Fredrika Bremers musikstipendiat år 2016.
Hon spelar regelbundet konserter som kammarmusiker och som solist och har uppträtt vid flera piano- samt kammarmusikfestivaler i landet. Emma har en masterexamen och solistdiplom från Edsbergs Musikinstitut, Kungliga Musikhögskolan där hon studerade för prof. Mats Widlund och prof. Mats Zetterqvist. Studierna avslutades med en egen recital som diplomkonsert i Grünewaldsalen, Stockholms Konserthus 2019.
Emma har varit solist med flera orkestrar då hon framfört pianokonserter av bland annat R. Schumann, W. A Mozart, V. Kapralova och W. Stenhammar.
Sedan 2019 är Emma en av grundarna och konstnärlig ledare för intervju- och konsertserien ”I Framkant Med” i Göteborg.

Victoria Stjerna är prisvinnare i flera tävlingar, bland annat ”Polstjärnepriset” och ”Öresund-Solisten” där hon även vann ”Publikens Pris”. Victoria har även vunnit 1:a pris i Svenskt Mästerskap för Unga Stråkare. Victoria studerade vid Edsbergs Musikinstitut, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för prof. Per Enoksson och prof. Mats Zetterqvist. Parallellt studerade hon också i Bergamo för Prof. Pavel Vernikov och Igor Volochine.
Victoria har framträtt som solist med flera orkestrar, bl.a. Helsingborgs Symfoniorkester, Blåsarsymfonikerna samt Edsbergs Kammarorkester, och har genom åren varit inbjuden till flera kammarmusikfestivaler (bl.a. Gotland Chamber Music Festival) både nationellt och internationellt.
År 2017 tilldelades Victoria Guido Vecchi-stipendiet samt det prestigefulla Jan Wallanderpriset. Året därefter tilldelades hon Lisbeth Vecchistipendiet, som hon fick motta från Lisbeth personligen under en högtidlig ceremoni i Göteborg.
Victoria spelar på en Micael Deconet violin, byggd 1750, generöst utlånad av Handelsbanken.


Dellentrion

Evenemang:
Dellentrion
Datum:
söndag 5 september, 2021
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Biljetter:
Köp biljett här ›

Driv höstrusket ur kroppen och värm dig tillsammans med tre musiker från trakterna kring Dellensjöarna utanför Hudiksvall. De framför ett värmande program med musik bl.a av Clara Schuman, Robert Schuman och Felix Mendelssohn.

Ingemar Höglund är född och uppvuxen i Hudiksvall, har spelat piano sedan 6-årsåldern och studerat för bl.a. Folke Alm, Bror Samuelsson, Rudolf Löfgren och Greta Eriksson. Han har uppträtt flitigt vid kammarmusikkonserter i Sverige, men även utomlands. Han är sedan drygt 10 år ordförande i Norra Hälsinglands Konsertförening och där bl.a. ansvarat för ett antal kammarmusikfestivaler.

Kjell-Åke Hamrén är violinist och spelman. Han utbildade sig till violinpedagog samt tog en FK-examen med musikvetenskap som huvudämne. Han har varit ordförande i Svenska Stråklärarförbundet och musikskaparnas organisation STIM.
Sedan några år bedriver han doktorandstudier i musikvetenskap och forskar om den pedagogiska förnyelsen av svenskt violinspel under 1800- och 1900-talen.

Per Blendulf växte upp i en familj där sången var ständigt närvarande. Per började spela cello när han var 14 år gammal och efter lumpen kom han in på Sveriges Radios musikskola. Efter 4 år där vikarierade han 4 år i Radiosymfonikerna och arbetade parallellt som cellolärare i Haninge kommunala musikskola där han var kvar fram till 1985 då han fick fast tjänst i Radiosymfonikerna. Kammarmusik och frilans (bl.a. trio CMB med Fred Åkerström) har varit en viktig del av hans musikaliska liv och undervisar gör han fortfarande med stor glädje


Vägen till klockrike

Evenemang:
Vägen till klockrike
Datum:
söndag 3 oktober, 2021
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka
Biljetter:
Köp biljett här ›

Gotlands Blåsarkvintett tillsammans med Jonas Forsell framför Lille Bror Söderlundhs Klockrikesvit efter Harry Martinssons roman Vägen till Klockrike. Dessutom musik av Janacek, Tomasi och Sandels.

Foto: Jan-Olav Wedin

JONAS FORSSELL

Född i Stockholm 1957. Han studerade komposition och instrumentation vid Musikhögskolan i Stockholm 1979-1982 för Hans Eklund respektive Arne Mellnäs, samt även jazz och arrangering för Bengt-Arne Wallin.

Forssell spelar träblåsinstrument, främst klarinett och barytonsax och arbetar som musiker inom olika genrer, inte minst som teatermusiker; han har bl a skrivit musik till uppsättningar vid Riksteatern och stadsteatrarna i Göteborg och Uppsala. Han har därtill skrivit ett flertal operor, bl a den uppmärksammade Riket är ditt (1991) som blev hans definitiva genombrott och 1992 resulterade i Svenska Dagbladets operapris samt det tyska Wolf Ebermann-priset. 1998 fick han som förste tonsättare i modern tid uppdraget att komponera ett musikdramatiskt verk åt Drottningholms Slottsteater och dess orkester bestående av 1700-talsinstrument och sommaren 1999 hade operan Trädgården uppmärksammad premiär. Operan är baserad på Magnus Florins roman om den svenske blomsterkungen Carl von Linné och utsågs senare vid årsskiftet av tidningen Finacial Times’ operasida till en av världens sex bästa föreställningar det året.

1996 -1998 var Jonas Forssell konstnärlig chef för Norrlandsoperan och sedan 1999 är han tonsättare på heltid.

Foto: Bildvision

Kvintetten har sin specialisering i den västerländska konstmusiken. De fem musikerna spelar allt från barock till nyskriven avancerad kammarmusik. De har medverkat vid ett stort antal musikfestivaler i Europa och har ett mångårigt samarbete med den polska stråkkvintetten Multicamerata.

Foto: Bildvision

Lars Linna, flöjt, född 1967. Började sina studier för Mats Nilsson i Karlstad. Fortsatte vid Norges Musikhögskola i Oslo där lärare som Örnulf Gulbransen, Per Öien och Andrew Cunningham har betytt mycket. Lars kom till Gotlands Blåsarkvintett 1991. Sedan 2019 är han producent för kvintetten.

Foto: Bildvision

Gabriella Dogaru, oboe, anställd i Gotlands Blåsarkvintett sedan årsskiftet 2020. Gabriela är född i Rumänien och uppvuxen i Nynäshamn. 2017 påbörjade hon sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Foto: Bildvision

Magnus Dungner, klarinett, född 1960. Har studerat för Olle Schill, samt för Bent Sörensen vid Norges Musikhögskola i Oslo . Har spelat i Gotlands Blåsarkvintett sedan 1991. Magnus är även producent för Gotlands Sinfonietta.

Foto: Bildvision

Alice Quayle, fagott, född 1988, kommer från Isle of Man, ön i Irländska sjön. Hon anställdes som fagottist på GotlandsMusiken i augusti 2019. Hennes instrumentala karriär startade med trombon men när hon började spela i Royal Marine Band Service, gick hon över till fagott. Det ledde till studier vid Royal Academy of Music i London under Robin O’Neill, John Orford, David Chatterton och Fraser Gordon. Efter sin examen 2016 har Alice spelat med BBC National Orchestra of Wales och Royal Philharmonic Orchestra. Hon är även initiativtagare till kammarmusikensemblen Cavendish Winds.

Foto: Bildvision

Jacob Maczynski, valthorn, född 1992, flyttade till Sverige år 2010 för att studera och ägna sig helhjärtat åt musik. Till dess bodde han i Kanada där han är uppvuxen. Han har studerat vid Musikhögskolan i Malmö och Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn, bland annat för Thomas Kjelldén, Henrik Halén, Jakob Keiding och Lasse Mauritzen. Efter examen 2015 har Jacob spelat i Malmö Symfoniorkester, Danmarks Radios Symfoniorkester, Malmö Operaorkester, Aalborg Symfoniorkester och Helsingborg Symfoniorkester. Som kammarmusiker har han turnerat med sin förra blåskvintett i Sverige, Danmark, Tyskland, Polen och Schweiz. Sedan oktober 2019 spelar han i Gotlands Blåsarkvintett.


Amalie Stalheim, callo

Evenemang:
Amalie Stalheim, callo
Datum:
söndag 24 oktober, 2021
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Biljetter:
Köp biljett här ›

Det är en stor glädje att kunna presentera cellisten Amalie Stalheim för den gotländska publiken. Hon är en av våra främsta cellister och hon Musikaliska Akademiens stora solistpris 2018 med motiveringen: ”Med en självklar scenisk närvaro och en övertygande mogen musikalisk tolkning i samspel med dirigent och orkester är Amalie Stalheim – i mycket hård konkurrens – en värdig Solistpristagare. Hennes tekniska briljans går hand i hand med lyhördhet och personligt uttryck. Hon förmedlar en musikalitet som vi hoppas kommer att förgylla världens konserthus i många år framöver och inspirera nya generationer av unga musiker”.

Missa inte detta konserttillfälle hon kommer att spela musik av bl.a. Bach, Sariaho, Stalheim och Schnelzer.

Foto: Nikolaj Lund

Amalie Stalheim (född 1993 i Bergen) är en av de mest lovande unga musikerna i Norden idag. Hon är vinnaren av Royal Academy of Musics stora musiktävling, Solist Award 2018.

Juryns uttalande: ”Hennes tekniska briljans går hand i hand med respons och personligt uttryck, och vi hoppas att hon kommer att förhärliga världens konserthus under många år framöver och inspirera nya generationer av unga musiker”.

Amalie har spelat som solist med bland annat Oslo Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra i Stockholm, Gulbenkian Symphony Orchestra, Göteborgs Symfoniorkester, Swedish Radio Orchestra, Bergen Philharmonic Orchestra, Norwegian Broadcasting Corporation, Malmö Symphony Orchestra för att nämna några.

Hon har arbetat med dirigenter som Edward Gardner, Patrik Ringborg, Okko Kamu, Anna Maria Helsing, Nuno Coelho, Stanislav Kochanovsky.

Amalie är en aktiv kammarmusiker och har samarbetat med musiker som Janine Jansen, Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Kathryn Stott, Christian Ihle Hadland, Polina Leschenko, Benjamin Schmid, Lars Anders Tomter. Hon är regelbundet inbjuden till internationella festivaler som Bergen Festival, Rosendal Chamber Music Festival, International Chamber Music Festival Utrecht, Stavanger Chamber Music Festival, Hindsgavl Festival.

Tidigare har Amalie vunnit första pris i solistpriset i Sverige, Ljunggrenska tävlingen och YAMAHA Music Foundation Europe Competition.

På Verbier-festivalen 2016 tilldelades Amalie det prestigefyllda ”Firmenich-priset”.

Amalie spelar en cello byggd av F. Ruggieri 1687, generöst utlånad av Anders Sveaas Almennyttige Fond.


Gotlands sinfonietta

Evenemang:
Gotlands sinfonietta
Datum:
söndag 14 november, 2021
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Säveskolans aula
Biljetter:
Köp biljett här ›

Gotlands sinfonietta under Marie Sandells säkra ledning. På programmet står bl.a Corellis Concerto grosso i g-moll, op 6 och utdrag ur Vivaldis ”De fyra årstiderna”.

Varmt välkomna

Marie Sandell, dirigent, tog år 2002 examen från Rytmikpedagogutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö, där hon även studerade kör- och orkesterdirigering, sångmetodik och violinmetodik. Bakom sig har hon även studier i klassisk sång vid Ljungskile Folkhögskola och Kulturama samt Gotlands Tonsättarskolas ettåriga utbildning ”Komposition – Fri konst”.

Marie har jobbat inom både kulturskola och gymnasieskolans musikestetiska program som sångpedagog, körledare, violinpedagog och danspedagog. Hon har dirigerat kör och orkester, däribland Visby Vokalensemble, den Landskronabaserade kören Divertimento, Gotlands Sinfonietta och Gotlandsmusikens Blåsorkester.

Marie har också medverkat som violinist, altviolinist och sångerska i olika musik- och teatersammanhang. För närvarande arbetar Marie som kyrkomusiker i Norra Gotlands pastorat.

Frey Franzén Garuz, violin, född 2007 och är en ung, lovande violinist bosatt på Gotland.
Frey började spela fiol vid sex års ålder och valde ganska snart att inrikta sig mot den klassiska musiken. Frey har under sin lärotid fått pedagogiskt stöd av lärare som Maria Wernberg, Emilio Estrada, och numera Annika Nummelin och polske violinisten Kristoffer Dolatko (i huvudsak via Skype).
Frey deltar i Young Strings Academy vid Nationellt Centrum för Talangutveckling i Vänersborg, dit han reser ca 6 helger per år (nu digitalt). Han deltog 2018 och 2019 i Jeunesse’s orkesterläger i Mariazell i Österrike. Frey har sommaren 2020 deltagit i masterclass-programmet (digitalt) vid Orford Arts Center i Kanada och är nu antagen till Polstjärnekursen 2020/21.
Frey går i åk 7 på Solbergaskolan I Visby.

Richard Hellgren, violin, en av dem som spelat längst i Gotlands Sinfonietta. Han är kanske mer känd som pianist och har nyligen gett ut två skivor med egna pianostycken. Utöver musikstudier i England som ung blev han nyligen färdig med studier i komposition på Gotlands tonsättarskola. Förutom musiken är han också verksam som arkitekt. För honom är arkitektur och musik besläktade världar.

Kerstin Jonsson, violin, började sina musikstudier som 16-åring vid Musikkonservatoriet i Falun. Efter några år vid Det Fynske Musikkonservatorium i Danmark, fortsatte Kerstin sina violinstudier i Stockholm, bl a för Karl-Ove Mannberg och Leo Berlin. 1982 fick hon ett stipendium för ett års violinstudier vid Liszt-akademien i Budapest.

Åren närmast efter studietiden tillbringade Kerstin i violinstämman i bl a Uppsala Kammarorkester, Stockholms Filharmoniska Orkester och Örebro Kammarorkester. Hon hann även med att ta en fil kand-examen i samhällsvetenskap, vilket så småningom ledde till byte av yrkesinriktning.

Sedan 1989 har Kerstin huvudsakligen varit bosatt på Gotland, om än periodvis pendlande till arbete i Stockholm. Tiden har inte alltid funnits, men fiolspelet, inte minst kammarmusiken, har fortsatt att spela en stor roll. Som initiativtagare till ensemblen Gotlands Kammarsolister, har hon sett en möjlighet att både utvecklas själv som musiker och att skapa förutsättningar för ett större utbud av kammarmusik för den gotländska publiken. Under hösten 2020 har hon även hoppat in i rollen som konsertmästare i Gotlands Sinfonietta.

Agnes Tibbling Lingwall, cello, är nyinflyttad till Visby och studerar för nuvarande vid byggnadsantikvarieprogrammet på campus. Hon började spela cello i tidig skolålder och fortsatte med dess fram till gymnasiet då hon gick på Musikkonservatoriet i Falun. Detta har gett henne möjlighet att spela orkestrala verk tillsammans med Dalasinfoniettan samt spela nutida verk skrivna av elever på Tonsättarskolan i Visby.


Musikaliska Sällskapet – Musik i Visby på Gotland