Musik i Visby på Gotland

Vägen till klockrike

Evenemang:
Vägen till klockrike
Datum:
söndag 3 oktober, 2021
Tid:
kl. 19:00
Plats:
Vårdklockans kyrka
Biljetter:
Köp biljett här ›

Gotlands Blåsarkvintett tillsammans med Jonas Forsell framför Lille Bror Söderlundhs Klockrikesvit efter Harry Martinssons roman Vägen till Klockrike. Dessutom musik av Janacek, Tomasi och Sandels.

Foto: Jan-Olav Wedin

JONAS FORSSELL

Född i Stockholm 1957. Han studerade komposition och instrumentation vid Musikhögskolan i Stockholm 1979-1982 för Hans Eklund respektive Arne Mellnäs, samt även jazz och arrangering för Bengt-Arne Wallin.

Forssell spelar träblåsinstrument, främst klarinett och barytonsax och arbetar som musiker inom olika genrer, inte minst som teatermusiker; han har bl a skrivit musik till uppsättningar vid Riksteatern och stadsteatrarna i Göteborg och Uppsala. Han har därtill skrivit ett flertal operor, bl a den uppmärksammade Riket är ditt (1991) som blev hans definitiva genombrott och 1992 resulterade i Svenska Dagbladets operapris samt det tyska Wolf Ebermann-priset. 1998 fick han som förste tonsättare i modern tid uppdraget att komponera ett musikdramatiskt verk åt Drottningholms Slottsteater och dess orkester bestående av 1700-talsinstrument och sommaren 1999 hade operan Trädgården uppmärksammad premiär. Operan är baserad på Magnus Florins roman om den svenske blomsterkungen Carl von Linné och utsågs senare vid årsskiftet av tidningen Finacial Times’ operasida till en av världens sex bästa föreställningar det året.

1996 -1998 var Jonas Forssell konstnärlig chef för Norrlandsoperan och sedan 1999 är han tonsättare på heltid.

Foto: Bildvision

Kvintetten har sin specialisering i den västerländska konstmusiken. De fem musikerna spelar allt från barock till nyskriven avancerad kammarmusik. De har medverkat vid ett stort antal musikfestivaler i Europa och har ett mångårigt samarbete med den polska stråkkvintetten Multicamerata.

Foto: Bildvision

Lars Linna, flöjt, född 1967. Började sina studier för Mats Nilsson i Karlstad. Fortsatte vid Norges Musikhögskola i Oslo där lärare som Örnulf Gulbransen, Per Öien och Andrew Cunningham har betytt mycket. Lars kom till Gotlands Blåsarkvintett 1991. Sedan 2019 är han producent för kvintetten.

Foto: Bildvision

Diane Combee was born in The Netherlands. After two years of playing the recorder in primary school she started playing the oboe at the age of ten. After a few years she was admitted to the young talent program of the music school in combination with regular lessons at ArtEZ University of Arts in Arnhem. She started her formal studies at the University of Arts Utrecht having lessons from Ernest Rombout. For her Master of Music she went to Bremen, Germany. She studied at the University of Arts Bremen with Christian Hommel and Daisuke Nagaoke. Diane received a second Master degree from the University of Gothenburg where she followed the Symphonic Orchestra Performance program (SNOA). She followed masterclasses with Hans Wolters, Nicholas Daniel, Lucas Macias Navarro, Albrecht Mayer. Diane has worked as a freelance oboist in both Sweden and The Netherlands. She played in Gothenburg Symphony Orchestra, Gothenburg Wind Orchestra, Dalasinfoniettan, Het Gelders Orkest and Orkest van het Oosten among others. She currently works at Gotlandsmusiken.

Foto: Bildvision

Magnus Dungner, klarinett, född 1960. Har studerat för Olle Schill, samt för Bent Sörensen vid Norges Musikhögskola i Oslo . Har spelat i Gotlands Blåsarkvintett sedan 1991. Magnus är även producent för Gotlands Sinfonietta.

Foto: Bildvision

Alice Quayle, fagott, född 1988, kommer från Isle of Man, ön i Irländska sjön. Hon anställdes som fagottist på GotlandsMusiken i augusti 2019. Hennes instrumentala karriär startade med trombon men när hon började spela i Royal Marine Band Service, gick hon över till fagott. Det ledde till studier vid Royal Academy of Music i London under Robin O’Neill, John Orford, David Chatterton och Fraser Gordon. Efter sin examen 2016 har Alice spelat med BBC National Orchestra of Wales och Royal Philharmonic Orchestra. Hon är även initiativtagare till kammarmusikensemblen Cavendish Winds.

Foto: Bildvision

Jonatan Olofzon, född 1985, kommer från Borås och har spelat valthorn sedan han var 8 år. Jonatan har studerat för Lisa Ford i Göteborg och Radovan Vlatkovic i Zürich. Han har även deltagit i masterclass och tagit lektioner för hornister som Fergus McWilliam, Markus Maskuniitty, Sören Hermansson och Katy Woolley.

Som frilansande hornist har Jonatan spelat i de flesta professionella orkestrar i Sverige, men framför allt i Västerås Sinfonietta, Dalasinfoniettan, Göteborgs Symfoniker och totalt fem år i försvarets tre olika musikkårer (inklusive till häst). Han spelar gärna nutida musik med t ex KammarensembleN men även tidstroget på naturhorn. De senaste fem åren har Jonatan varit baserad i Stockholm. Säsongen 21/22 spelar han i Gotlands Blåsarkvintett.

 


Amalie Stalheim, callo

Evenemang:
Amalie Stalheim, callo
Datum:
söndag 24 oktober, 2021
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Biljetter:
Köp biljett här ›

Det är en stor glädje att kunna presentera cellisten Amalie Stalheim för den gotländska publiken. Hon är en av våra främsta cellister och hon Musikaliska Akademiens stora solistpris 2018 med motiveringen: ”Med en självklar scenisk närvaro och en övertygande mogen musikalisk tolkning i samspel med dirigent och orkester är Amalie Stalheim – i mycket hård konkurrens – en värdig Solistpristagare. Hennes tekniska briljans går hand i hand med lyhördhet och personligt uttryck. Hon förmedlar en musikalitet som vi hoppas kommer att förgylla världens konserthus i många år framöver och inspirera nya generationer av unga musiker”.

Missa inte detta konserttillfälle hon kommer att spela musik av bl.a. Bach, Sariaho, Stalheim och Schnelzer.

Foto: Nikolaj Lund

Amalie Stalheim (född 1993 i Bergen) är en av de mest lovande unga musikerna i Norden idag. Hon är vinnaren av Royal Academy of Musics stora musiktävling, Solist Award 2018.

Juryns uttalande: ”Hennes tekniska briljans går hand i hand med respons och personligt uttryck, och vi hoppas att hon kommer att förhärliga världens konserthus under många år framöver och inspirera nya generationer av unga musiker”.

Amalie har spelat som solist med bland annat Oslo Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra i Stockholm, Gulbenkian Symphony Orchestra, Göteborgs Symfoniorkester, Swedish Radio Orchestra, Bergen Philharmonic Orchestra, Norwegian Broadcasting Corporation, Malmö Symphony Orchestra för att nämna några.

Hon har arbetat med dirigenter som Edward Gardner, Patrik Ringborg, Okko Kamu, Anna Maria Helsing, Nuno Coelho, Stanislav Kochanovsky.

Amalie är en aktiv kammarmusiker och har samarbetat med musiker som Janine Jansen, Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Kathryn Stott, Christian Ihle Hadland, Polina Leschenko, Benjamin Schmid, Lars Anders Tomter. Hon är regelbundet inbjuden till internationella festivaler som Bergen Festival, Rosendal Chamber Music Festival, International Chamber Music Festival Utrecht, Stavanger Chamber Music Festival, Hindsgavl Festival.

Tidigare har Amalie vunnit första pris i solistpriset i Sverige, Ljunggrenska tävlingen och YAMAHA Music Foundation Europe Competition.

På Verbier-festivalen 2016 tilldelades Amalie det prestigefyllda ”Firmenich-priset”.

Amalie spelar en cello byggd av F. Ruggieri 1687, generöst utlånad av Anders Sveaas Almennyttige Fond.


Gotlands sinfonietta

Evenemang:
Gotlands sinfonietta
Datum:
söndag 14 november, 2021
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Säveskolans aula
Biljetter:
Köp biljett här ›

Gotlands sinfonietta under Marie Sandells säkra ledning. På programmet står bl.a Corellis Concerto grosso i g-moll, op 6 och utdrag ur Vivaldis ”De fyra årstiderna”. Frey Franzén Garuz är violinsolist i årstiderna.

Varmt välkomna

Marie Sandell, dirigent, tog år 2002 examen från Rytmikpedagogutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö, där hon även studerade kör- och orkesterdirigering, sångmetodik och violinmetodik. Bakom sig har hon även studier i klassisk sång vid Ljungskile Folkhögskola och Kulturama samt Gotlands Tonsättarskolas ettåriga utbildning ”Komposition – Fri konst”.

Marie har jobbat inom både kulturskola och gymnasieskolans musikestetiska program som sångpedagog, körledare, violinpedagog och danspedagog. Hon har dirigerat kör och orkester, däribland Visby Vokalensemble, den Landskronabaserade kören Divertimento, Gotlands Sinfonietta och Gotlandsmusikens Blåsorkester.

Marie har också medverkat som violinist, altviolinist och sångerska i olika musik- och teatersammanhang. För närvarande arbetar Marie som kyrkomusiker i Norra Gotlands pastorat.

Frey Franzén Garuz, violin, född 2007 och är en ung, lovande violinist bosatt på Gotland.
Frey började spela fiol vid sex års ålder och valde ganska snart att inrikta sig mot den klassiska musiken. Frey har under sin lärotid fått pedagogiskt stöd av lärare som Maria Wernberg, Emilio Estrada, och numera Annika Nummelin och polske violinisten Kristoffer Dolatko (i huvudsak via Skype).
Frey deltar i Young Strings Academy vid Nationellt Centrum för Talangutveckling i Vänersborg, dit han reser ca 6 helger per år (nu digitalt). Han deltog 2018 och 2019 i Jeunesse’s orkesterläger i Mariazell i Österrike. Frey har sommaren 2020 deltagit i masterclass-programmet (digitalt) vid Orford Arts Center i Kanada och är nu antagen till Polstjärnekursen 2020/21.
Frey går i åk 7 på Solbergaskolan I Visby.

Richard Hellgren, violin, är en av dem som spelat längst i Gotlands Sinfonietta och spelar också en stråkduo tillsammans med Emilio Estrada. Han är kanske mer känd som pianist och har de senaste åren gett ut tre skivor med egna pianostycken som redan streamats över en miljon gånger bara på Spotify.  Utöver musikstudier i England som ung blev han förra året färdig med studier i komposition på Gotlands tonsättarskola. Förutom musiken är han också verksam som arkitekt. För honom är arkitektur och musik besläktade världar.

Agnes Tibbling Lingwall, cello, är nyinflyttad till Visby och studerar för nuvarande vid byggnadsantikvarieprogrammet på campus. Hon började spela cello i tidig skolålder och fortsatte med dess fram till gymnasiet då hon gick på Musikkonservatoriet i Falun. Detta har gett henne möjlighet att spela orkestrala verk tillsammans med Dalasinfoniettan samt spela nutida verk skrivna av elever på Tonsättarskolan i Visby.


Beethoven 250+1

Evenemang:
Beethoven 250+1
Datum:
torsdag 25 november, 2021
Tid:
kl. 19:00
Plats:
Wisby Strand
Biljetter:
Köp biljett här ›

Under november gör vi och GotlandsMusiken ett samarbete med Kalmar läns musikstiftelse/Camerata Nordica och Östgötamusiken kring Beethovens musik. Upprinnelsen till detta samarbete var manifestationen av Beethovens 250-årsdag förra året som tyvärr inte gick att genomföra. Nu blir det Beethovenfokus i november i stället med konserter i Kalmar och Linköping med avslutning här i Visby.

Orkestern består av 38 musiker, 21 stråkmusiker och 17 blåsare och slagverk. På samma sätt som på Beethovens tid då orkestrarna som regel var av denna storlek var det förstevilolinisten som ledde orkestern. Spelande ledare och solist på denna konsert är den skotske violinisten Colin Scobie. Han är utbildad vid Royal Collage of Music i London. Vid sidan av sitt engagemang i Camerata Nordica är han en hängiven kammarmusiker och spelar bland annat första fiol i Maxwell String Quartet http://www.maxwellstringquartet.com/

Colin Scobie, violin

På programmet står:
Overtyren till Coriolanus i c-moll Op. 62
Violinkonerten i D-dur Op 61
Synfoni nr 5 i c-moll

Om du vill förkovra dig beträffande Beethoven kan Åke Holmquists två böcker om denna konstmusikens titan rekommenderas. Den första ”Beethoven, biografin” finns att tillgå som e-bok och den 2021 utgivna ”Den användbare titanen” kan köpas i bokhandeln.

 


Musikaliska Sällskapet – Musik i Visby på Gotland