Två av Sveriges främsta musiker Alexandra Büchel, sopran och Love Derwinger, piano gäster oss med ett program med musik ur den rika romansrepertoaren och en del nyskrivet.
Konsertprogram
Kaija Saariaho (1952-)
Il pleut (Appolinaire)
Eric Satie (1866-1925)
La Statue de Bronze (Léon-Paul Fargue)
La Diva de l’Empire (Dominique Bonnaud)
Francis Poulenc (1899-1963)
La Courte Paille (Maurice Carême)
Le Sommeil
Quelle Aventure!
La Reine du Cœur
Ba, Be, Bi, Bo, Bu
Les Anges Musicien
Le Carafon
Lune d’Avril
Reynaldo Hahn (1874-1947)
À Chloris (Théophile de Viau)
Quand je fus pris au Pavillon (Duc Charles d’Orleans)
Andrea Tarrodi (1981-)
Crystallites (pianosolo)
Darius Milhaud (1892-1974)
Ur Chansons de Ronsard (Pierre de Ronsard)
À Cupidon
À une Fontaine
Tais-toi Babillarde
p – a – u – s
Margareta Hallin (1931-2020)
Två Sånger av Li Tai Po
(Översättning av Alf Henrikson)
Dricka ensam under Månen
Efter att ha druckit
Bo Linde (1933-1970)
Ur Fjorton Sånger om Våren
Vårdagjämning (Anna Greta Wide)
Våretyd för två Fingrar (Werner Aspenström)
Äppelträd och Päronträd (Erik Blomberg)
Vårmysterium (Edith Södergran)
Den Ängen där du kysste mig (Viola Renwall)
Kristen Trosbekännelse (Edith Södergran)
Ingvar Lidholm (1921-2017)
Klavierstück 1949 (pianosolo)
Catharina Backman (1961-)
Syndabekännelse för Mänska (Gunnar Björling)
(totaltid ca 70 min)
Sopranen Alexandra Büchel är prisad för sin kristallklara höjd, kombinerad med ett varmt mellanläge och levande skådespeleri. Utbildad vid Operahögskolan i Stockholm hos professor Dorothy Irving samt Jeffrey Goldberg i New York.
Den flitigt anlitade konsert- och operasångerskan har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik, vilket har lett till samarbeten med tonsättare som Catharina Backman, Britta Byström, Christofer Elgh, Hans Gefors, Fredrik Hedelin, Johannes Jansson, Chrichan Larson, Maria Lithell Flyg, Ivo Nilsson, Annelies van Parys, Victor Varela med flera.
Konsertrepertoaren består av verk som Mozarts c-mollmässa, Rossinis Petite Messe Solennelle, Haydns Skapelsen, Brahms Ein deutsches Requiem, uruppförandet av Johannes Janssons Peace Symphony med Radiosymfonikerna, Correspondances av Dutilleux, Ligetis Aventures, Orffs Carmina Burana samt Mahlers symfonier #2 och #4.
Hon har gjort kritikerrosade framträdanden som exempelvis Gepopo i Le Grand Macabre, Den Blinda Poetissan i Aniara, Lady Madeline i Usher, världspremiären av Karólína Eiríksdóttirs BLY på Piteå Kammaropera, titelrollen i Martin Lissels nyskrivna opera, NOBODY, en opera om Charles Mansons liv samt framträtt på konsert- och operahus som exempelvis Cape Town Opera, Folkoperan, Helsingsborgs Konserthus, Malmö Live, Malmö Opera, NorrlandsOperan, festivalen Svensk Musikvår, Korsholm Festival i Vasa och Opera Vlaanderen. Alexandra har bl a sjungit med Ensemble MA, KammarensembleN, Norrbotten NEO, Blåsarsymfonikerna, Kristiansand Symfoniorkester, Vermont Philharmonic Orchestra, Neue Philharmonie Frankfurt samt Radiosymfonikerna i Berwaldhallen. 2017 mottog hon Birgit Nilssonstipendiet.
Våren 2023 gör Alexandra titelrollen i Judith av Malin Bång på Folkoperan i Stockholm
Hemsida: www.alexandrabuchel.com
Love Derwinger (f.1966) tillhör kretsen av Sveriges främsta pianister. Han debuterade 16 år gammal som solist i Liszts andra pianokonsert. Derwinger har konserterat i Europa, USA, Kanada, Japan, Mellanöstern och Sydamerika och deltagit i många prestigefyllda festivaler världen över. Han har varit solist med flera av de största skandinaviska orkestrarna, Nieuw Sinfonietta Amsterdam, Residentie Orkest i Haag, Radio Philharmonie Hannover des NDR, Philharmonia Orchestra m.fl. och samarbetat med dirigenter som Myung-Whun Chung, Jun’ichi Hirokami, Paavo Järvi, Lev Markiz, Vassily Sinaisky och Leif Segerstam. Love är känd för sin mångsidighet och varvar solistuppdrag med kammarmusik, nutida musik och Lieder-repertoaren. Han är en av ytterst få pianister i världen som bemästrat den nästan omänskligt krävande solostämman i Xenakis’ Keqrops, en prestation som fick den vanligtvis svårflirtade tonsättaren att skicka ett beundrande tackkort. Som dirigent har han framfört bl.a. Morton Feldmans opera ”Neither” och Mahlersånger tillsammans med Barbara Hendricks och kammarensemble. Så här skriver Carl-Johan Malmberg (SvD) efter ett framförande av ”Der Abschied” ur Das Lied von der Erde: ”Detta Mahlers tekniskt svåraste verk är ett kraftprov för musiker och sångerska, inte minst för de sju avslutande, bortdöende ’ewig’. Men de komplicerade rytmväxlingarna och de viktiga stämningsskiftena mejslades varligt fram av Derwinger och hans musiker till en av årets tätaste Mahlerkonserter.” Han har gjort över 40 cd-inspelningar (BIS, cpo, Arte Verum med flera) som ger prov på en sällsynt stilistisk bredd och en omfattande repertoar – från J.S. Bach till Sven-David Sandström.
Love har varit konstnärlig ledare för flera musikfestivaler, däribland kammarmusikveckan i Grythyttan och sommarfestivalen ”Concerti dal tramonto” på Capri och var en av initiativtagarna tillika konstnärlig ledare för Stockholm Piano Festival, 2015, som engagerade 40 svenska pianister.
För några år sedan debuterade Derwinger som författare med boken ”Godnatt” (Dialoger), som rönt stor uppskattning. Oline Stig (Sydsvenskan): ”En tunn liten bok med stort innehåll. Pianisten Derwingers självbiografiska skisser handlar helt lågmält om livets essens: skapandet, kärleken och döden. Inte en falsk ton.”
Hans senaste bok, ”Föredraget – En anakronistisk intervju med Bach” (2014), berör det konstnärliga skapandets natur och villkor och har också av författaren framförts som live-föreställning runtom i Sverige.