Musik i Visby på Gotland

Gotlands sinfonietta

Evenemang:
Gotlands sinfonietta
Datum:
söndag 23 november, 2025
Tid:
kl. 18:30
Plats:
Almedalsbibliotekets foajé
Biljetter:
Köp biljett här ›

Gotlands sinfonietta är en orkester bestående av professionella musiker, musiklärare, amatörmusiker och musikelever. GotlandsMusiken håller i verksamheten som också stöds av bl a Musikaliska Sällskapet, Kulturskolan och Campus Gotland/Uppsala Universitet.

Solist på denna konsert är flöjtisten Lars Linna, orkestern leds av dirigent Marie Sandell.

Program meddelas senare

 

Foto: Anna Ericsson

Marie Sandell, dirigent, tog år 2002 examen från Rytmikpedagogutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö, där hon även studerade kör- och orkesterdirigering, sångmetodik och violinmetodik. Bakom sig har hon även studier i klassisk sång vid Ljungskile Folkhögskola och Kulturama samt Gotlands Tonsättarskolas ettåriga utbildning ”Komposition – Fri konst”.

Marie har jobbat inom både kulturskola och gymnasieskolans musikestetiska program som sångpedagog, körledare, violinpedagog och danspedagog. Hon har dirigerat kör och orkester, däribland Visby Vokalensemble, den Landskronabaserade kören Divertimento, Gotlands Sinfonietta och Gotlandsmusikens Blåsorkester.

Marie har också medverkat som violinist, altviolinist och sångerska i olika musik- och teatersammanhang.

För närvarande arbetar Marie som kyrkomusiker i Norra Gotlands pastorat.

Lars Linna, född 1967, började sina studier för Mats Nilsson i Karlstad. Han fortsatte vid Norges Musikhögskola i Oslo för lärare som Örnulf Gulbransen, Per Öien och Andrew Cunningham. Lars har arbetat på GotlandsMusiken sedan 1991.


Karin Hellqvist violin

Evenemang:
Karin Hellqvist violin
Datum:
söndag 25 januari, 2026
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Biljetter:
Köp biljett här ›

Karin Hellqvist är violinist, pedagog och doktor i konstnärlig forskning som står i främsta ledet för den samtida musiken. Med passion för det nya och det ännu oprövade är hon en efterfrågad solist och en hängiven kammarmusiker, vars arbete kännetecknas av nyfikenhet, konstnärlig integritet och en vilja att utmana musikens ramar. Genom tätt samarbete med tonsättare och konstnärer verkar hon för att forma framtidens musik och tänja på konsertformatets gränser.

Program

Malin Bång (1974)
…när korpen vitnar (2003) för soloviolin

Henrik Strindberg (1954)
Femte strängen (2009) för soloviolin

PAUS

Heinrich Ignaz Franz Biber
Passacaglia ur Rosenkranz Sonaten (1676)

Liza Lim with Karin Hellqvist
One and the Other (Speculative Polskas for Karin) (2022) för soloviolin med oktavsträng

Christian Wallumrød, Karin Hellqvist
Eiksmarka Omland (2024) för violin och kassettspelare

Foto: Oskar Kullander

Karin Hellqvist är violinist, pedagog och doktor i konstnärlig forskning som står i främsta ledet för den samtida musiken. Med passion för det nya och det ännu oprövade är hon en efterfrågad solist och en hängiven kammarmusiker, vars arbete kännetecknas av nyfikenhet, konstnärlig integritet och en vilja att utmana musikens ramar. Genom tätt samarbete med tonsättare och konstnärer verkar hon för att forma framtidens musik och tänja på konsertformatets gränser.

Hon är en central gestalt inom ny musik i Skandinavien, med medlemskap i tongivande ensembler som Cikada, Oslo Sinfonietta, neon, KammarensembleN och Duo Hellqvist/Amaral. Tillsammans med dessa har hon varit drivande i att beställa, uruppföra och lyfta fram både nya verk och den etablerade samtida repertoaren. I sitt soloprojekt vidgar hon ständigt violinens uttrycksmöjligheter – ofta i samspel med elektronik och ljudobjekt – genom att initiera verk som tar instrumentet bortom det traditionella.

Hon gästar regelbundet några av världens främsta scener och festivaler för nutida musik – däribland Donaueschinger Musiktage, Warsaw Autumn, Münchenbiennalen, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ultima i Oslo, Veneziabiennalen, Ultraschall i Berlin och den internationella sommarkursen i Darmstadt. Hon samarbetar med det norska skivbolaget LAWO Classics. Hennes solodebut flock (2019) följdes upp av Palette (2024), ett album som ytterligare fördjupar hennes konstnärliga vision.

Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Universität der Künste i Berlin, Norges Musikhögskola i Oslo samt Royal College of Music i London, där hon avslutade sina studier med ett artist diploma 2011. Hon har tilldelats Interpreterpriset av FST (2016) och valdes till hedersmedlem i samma förening 2020.

Mellan 2018 och 2024 var hon verksam som doktorand och konstnärlig forskare vid Norges Musikhögskola. Hennes forskning har fokuserat på hur den klassiska musikerns roll kan omdefinieras genom tvärdisciplinära samarbeten och konstnärlig utforskning – något som hon publicerat ett flertal uppmärksammade artiklar kring.


Ivo Nilssom trombone och Jörgen Pettersson saxofoner

Evenemang:
Ivo Nilssom trombone och Jörgen Pettersson saxofoner
Datum:
söndag 15 februari, 2026
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Biljetter:
Köp biljett här ›

Två av vårt lands bästa musiker på sina instrument, en konsert som den nyfikne konsertbesökare inte får missa.

Program

Henrik Strindberg (1954-)
Rapidité (2008)

Arne Mellnäs (1933–2002)
Rendez vous 4 (1996)

Ivo Nilsson (1966-)
Sotto vouto (2003)

– P A U S –

Maurizio Pisati (1959-)
Ö (1991)

André Chini (1945-)
La Tintaine (2024)

Diana Rotaru (1981-)
Last cry of the Unicorn (2006)

Ivo Nilsson är en svensk trombonist och tonsättare som debuterade med en oktett framförd av Ensemble l´Itineraire på Radio France 1989. Sedan dess har hans musik framförts på festivaler som La Biennale di Venezia, Chiffren, EMUfest, Enescu-festivalen, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ilhom, Musica, New York City Electroacoustical Music Festival, Roaring Hoofs, 2 Days and 2 Nights, Sonorities, Spazio Musica, Spectra, Time of music, Ultima, Warsaw Automn och ISCM World Music Days i Hongkong och Zagreb.

Ivo är också känd och uppskattad för sitt tvärvetenskapliga och experimentella arbete. Nyligen komponerade han musiken till en scenisk hörspelversion av Anne Carsons text Red Doc, som hade premiär på Accelerator i Stockholm i februari 2023. De litterära referenserna är många i Ivo Nilssons imponerande lista över kompositioner inspirerade av texter från bland annat Italo Calvino och Nelly Sachs. I sin musik utforskar Ivo tidsmässiga kvaliteter och undersöker rörelsen från det småskaliga till det storskaliga – han arbetar med spänningarna mellan det intima ögonblicket och avståndet.

Ivo Nilsson var konstnärlig ledare för Stockholm New Music Festival 2003 och 2005, och han är också en av de konstnärliga ledarna för Kontinent Dalsland, en ny internationell festival för samtida musik i Dalsland, Sverige.

Han är ordförande för KammarensebleN och valdes 2017 till ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien. Han är en mycket uppskattad föreläsare och håller masterclasses över hela världen. Medlem i Föreningen svenska tonsättare(FST) sedan 1992.

 

 

Jörgen Pettersson utbildades vid Kungl. Musikhögskolan och erhöll, som förste saxofonist någonsin, skolans solistdiplom med jetong. Han studerade även för professor Jean-Marie Londeix vid Nationalkonservatoriet i Bordeaux där han erhöll Premier Prix.

Han verkar på den internationella nutida musikscenen som solist och i olika ensembler, på festivaler och konserter i ett femtiotal länder. Sedan 1984 spelar han i Stockholms Saxofonkvartett, en ensemble känd för att ständigt utmana gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. Han är medlem i KammarensembleN och Ensemble Son samt initiativtagare och festivalledare för Svensk Musikvår alltsedan festivalens nystart 2016.

Genom målmedvetet och nära samarbete med tonsättare i Sverige och utomlands har han fått mer än 800 verk tillägnade sig, såväl solokonserter som elektroakustiska verk och kammarmusik. Han har erhållit såväl Föreningen Svenska Tonsättares interpretpris som utmärkelsen Musikens möjliggörare för sina insatser för den nutida konstmusiken, inte minst arbetet med festivalen Svensk Musikvår. Han är hedersmedlem i Föreningen Svenska Tonsättare och ledamot av Kungl. Musikaliska akademien.


Orgelkonsert i Visby domkyrka

Evenemang:
Orgelkonsert i Visby domkyrka
Datum:
söndag 15 mars, 2026
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Visby domkyrka


I samarbete med Visby domkyrkaoförsamling ordnar vi en orgelkonsert
Konserten är kostnadsfri. Varmt välkomna!

Program meddelas senare

Peter Alrikson är domkyrkoorganist i Visby domkyrka sedan 2019 och har dessförinnan arbetat i såväl Växjö som Linköpings stift.

I sin roll som domkyrkoorganist arrangerar han varje år Gotlands orgeldagar och 2025 initierade Visby domkyrkoförsamling Hansa Organ festival – ett internationellt orgelnätverk.

Peter har framfört många av kyrkomusikens stora portalverk tillsammans med kör och orkester och leder sedan 2019 Sankta Maria domkyrkokör.

Wille Wid (1999) kommer från Visby. Musik har alltid varit en viktig del av mitt liv, och mitt huvudfokus ligger i musiken från barocken till den tidiga romantiken. Jag har ett stort intresse för historisk uppförandepraxis och fascineras av tidstrogna instrument. Jag försöker alltid fördjupa mig i hur musiken kan tolkas på ett tidstypiskt sätt.
–Under åren har jag haft förmånen att få undervisning av flera inspirerande lärare bland andra Anne Dugner Hjellström, Gisela Herb, Marie Axelsson, Håkan Renard och Stina Backlund. För närvarande tar jag lektioner för Anna Landhage och Peter Alrikson. Säger Wille.
Han är aktiv i Gotlands Gosskör.Han har också medverkat i flertalet konserter, både med piano och orgel. Wille tycker också mycket om att komponera egen musik.

Musiken betyder mycket för mig, den är både ett språk och en plats där jag får uttrycka mig, utvecklas och möta andra som delar samma passion.


Gotlands sinfonietta

Evenemang:
Gotlands sinfonietta
Datum:
söndag 26 april, 2026
Tid:
kl. 18:30
Plats:
Almedalsbibliotekets foajé
Biljetter:
Köp biljett här ›

Gotlands sinfonietta är en orkester bestående av professionella musiker, musiklärare, amatörmusiker och musikelever. GotlandsMusiken håller i verksamheten som också stöds av bl a Musikaliska Sällskapet, Kulturskolan och Campus Gotland/Uppsala Universitet.

Orkestern leds av dirigent Marie Sandell.

Foto: Anna Ericsson

Marie Sandell, dirigent, tog år 2002 examen från Rytmikpedagogutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö, där hon även studerade kör- och orkesterdirigering, sångmetodik och violinmetodik. Bakom sig har hon även studier i klassisk sång vid Ljungskile Folkhögskola och Kulturama samt Gotlands Tonsättarskolas ettåriga utbildning ”Komposition – Fri konst”.

Marie har jobbat inom både kulturskola och gymnasieskolans musikestetiska program som sångpedagog, körledare, violinpedagog och danspedagog. Hon har dirigerat kör och orkester, däribland Visby Vokalensemble, den Landskronabaserade kören Divertimento, Gotlands Sinfonietta och Gotlandsmusikens Blåsorkester.

Marie har också medverkat som violinist, altviolinist och sångerska i olika musik- och teatersammanhang.

För närvarande arbetar Marie som kyrkomusiker i Norra Gotlands pastorat.


Stina Ekblad och Strindbergs musikaliska värld!

Evenemang:
Stina Ekblad och Strindbergs musikaliska värld!
Datum:
söndag 24 maj, 2026
Tid:
kl. 18:00
Plats:
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Biljetter:
Köp biljett här ›

Möt en av Sveriges allra främsta skådespelare, Stina Ekblad, i ett personligt sammansatt kammarmusikprogram, där den svenska författaren och poeten August Strindberg är huvudperson. Vi får höra texter och dikter, några tonsatta, ur hela hans produktion. Vi får också höra musik som inspirerade Strindberg, såväl som musik som inspirerades av Strindberg. Kammarmusik av J.S. Bach, Felix Mendelssohn, Niccolò Paganini, Frédéric Chopin samt nutida Gunnar Edander  och Anders Nilsson! Dessutom en sång skriven av August Strindberg själv!

Foto: Knut Koivisto

Stina Ekblad är en av sin generations främsta skådespelare. Hon Guldbagge-belönades för sina insatser i Bo Widerbergs “Ormens väg på hälleberget” samt i Mai Zetterlings “Amorosa” och Guldbagge-nominerades för sin roll i “Det enda rationella”. Hon har under årens lopp medverkat i mängder av kritikerrosade föreställningar, långfilmer och TV-produktioner. Stina har förutom Guldbaggen erhållit exempelvis Svenska Akademiens Carl Åkermarks stipendium, Svenska Filmakademins Kurt Linder-stipendium, Dramatens O´Neill-stipendium, Svenska Finlands folktings förtjänstmedalj och den kungliga medaljen Litteris et artibus. Stina anlitas ofta som uppläserska och recitatris av lyrik och melodramer och samarbetar gärna med olika orkestrar och musiker. Hon har också jobbat som professor i scenisk gestaltning med inriktning mot textinterpretation och språklig gestaltning vid Teaterhögskolan i Stockholm.

David Härenstam har efter en Advanced Diploma för Professor John Mills spelat in och medverkat på en lång rad internationellt framgångsrika skivor och medverkat i radio och TV. David är också konstnärlig ledare för två kammarmusikfestivaler och har turnerat i Kina, Australien och Europa.

Nils-Erik Sparf tog solistdiplomexamen med jetong vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1971. Efter fortsatta studier vid Pragakademien var han under 1970-talet konsertmästare i Kungliga Hovkapellet. Därefter har han varit konsertmästare i Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm under flera år samt i Uppsala Kammarsolister och Uppsala Kammarorkester, där han fortfarande har sin tjänst. Han är även primarie i Drottningholms Barockensemble.

Nils-Erik är verksam som solist och kammarmusiker över hela världen och finns representerad på ett stort antal inspelningar. Han har erhållit flera utmärkelser, som Expressens musikpris Spelmannen, medaljen Pro Musica Antiqua och Hugo Alfvén-priset. Sedan 1992 är han ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

I januari 2004 erhöll Nils-Erik Sparf medaljen ”Litteris et Artibus” av kung Carl XVI Gustaf och 2013 Kungliga Musikaliska Akademiens Interpretpris.

 


Musikaliska Sällskapet – Musik i Visby på Gotland